דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א לפרשת "מטות-מסעי" תשע"ה

15/07/2015

בס"ד

 

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א

לפרשת מטות-מסעי תשע"ה

"והיוצא מפיכם תעשו"

פרשת מטות פותחת ב"איש כי ידור נדר לה' או הִשבע שבועה לאסור איסר על נפשו לא יַחֵל דְברו ככל היוצא מפיו יַעשה" (במדבר ל, ג). מהי חשיבות הנדר ומהי ההקפדה היתירה על קיומו?

כשיהודי משקר בעולם הזה, עולם השקר, מעורב בזה היצר הרע וגורם לקטרוג של הסיטרא אחרא. אבל כשיהודי נודר נדר, זה בא משמיים - מעולם שהוא אמת ומכוח הנשמה שהיא חלק אלוקי ממעל - הכוח הטהור והקדוש, וקטרוג מעולם האמת, מעמיד את היהודי במצב של סכנת חיים. לכן חייב יהודי לקיים את אשר יוצא מפיו או להתירו על ידי שלושה חכמים.

חטאיו של אדם יוצרים מלאכים רעים והם עצמם מקטרגים על יוצרם בכל שעות היום והלילה, עד שהוא נפגע קשות. לכן, ארבעים יום לפני יום הכיפורים, מתחילים בבתי הכנסת את התרת הנדרים הגדולה, כדי לבטל את כל הנדרים וההבטחות שלא קוימו, ועל ידי כך לבטל את כל המקטרגים וכדי להגיע ליום הכיפורים נקיים וזכים, עם מינימום מקטרגים שיעמדו להעיד בדין. התרת הנדרים מבטלת את המקטרגים ובכך יורד משא כבד מאוד מעל כתפיו של היהודי, קל לו יותר להפסיק את חטאיו ולשוב בתשובה שלמה, להתקרב ל'נעשה ונשמע' כמאמרם של בני ישראל בהר סיני, להתחזק בקיום עשרת הדיברות ולהגיע מוכן לשני ימי הדין של ראש השנה ויום כפרת העוונות - יום הכיפורים.

 

קדושת הדיבור

בעולם החומר, נפגעים האיברים החוטאים, ידיים - על חטא שעשה אדם בידיו, עיניים - על חטא שעשה בעיניו וכדומה, ועל ידי כך יודע האדם שכשל. לעומת זאת, כשאדם נודר נדר ולא מקיים, לא קורה כלום, לכן הוא לא רואה בזה דבר קשה וכבד, בסך הכל אמר ולא קִיים. אבל בשמיים, בעולם הרוח, בכל נדר שנודר יהודי, נברא מלאך שמחכה לקיומו.

הקדוש-ברוך-הוא רוצה להרגיל את בני האדם לחיות בעולם של אמת ויושר. אם אדם מבטיח או נודר, הוא חייב לקיים, כי אם לא יקיים אנשים יהיו פגועים ממנו, יאבדו את אמונם בו, הקטרוג שלהם יִכְבד עליו מאוד, יסגור עליו והוא לא יצליח בחיים. לכן אם אדם לא בטוח שיהיה מסוגל לעמוד בהבטחתו - יקדים ויאמר 'בלי נדר'.

הקדוש-ברוך-הוא רוצה גם להכניס את האנשים לרצינות, סדר ואמת, ולצורך כך נתן כללים לעולם: המעשר יתעשר וצדקה תציל ממוות, כדי שיהיה סדר בעולם ויידעו בני האדם איך לפעול. הרוצה להתעשר יעשר, המעשר מחייה את הברכה, מחייה אברכים, תומך במקוואות ובונה אהבה ושלום. ריבונו של עולם לא אמר 'המתפלל יתעשר' או 'הלומד תורה יתעשר' – כל אלה חיים בכבוד ולעולם לא יחסר להם כסף (אם הם מתפללים ולומדים בלב שלם), אמר בורא עולם 'המעשר יתעשר' כי עולם חסד יבנה.

כשם שיהודי מחשב חשבונותיו, על מנת לעמוד בכל הדרוש לתשלום צרכיו החומריים, כמו: חשמל, מים, משכנתא, טלפון וטלוויזיה, כך יחשב חשבונותיו לעמוד גם בכספי המעשר שהוא חלק מהחיים. אומנם הוא לא רואה את זה, כי זה לא משהו חומרי שקנה בכספו, אבל זוהי הברכה שרכש מריבונו של עולם, עליה וממנה חי הוא, וחי העולם!

זהו עולם הרוח הבלתי נראה. כמו שאת הנדר אומרים אבל לא רואים שהוא עושה פעולה בשמיים, כך הברכה מריבונו של עולם, גם אותה לא רואים אבל פעולתה ענקית. קיום נדרים מביא לעולם אהבה ושלום, כדי שלא יהיה עולם של גזל כמו בסדום ועמורה ובתקופת נֹחַ.

 

לכפר על נפשותינו לפני ה'

בצום תשעה באב, העם מכפר על כל העוונות, מאז תקופה עגל הזהב עד עכשיו. זה יום עצוב, כואב וכבד מאוד. תשעה באב הוא בדיוק כמו יום הכיפורים, רק שיום הכיפורים מכפר על עוונות היום-יום ויש בו חיים – חיוּת.

בתקופה הזו, הכתובה בכל הספרים הקדושים, תקופה של גאולה והמלכת מלך המשיח בן דוד ברחמים, יכול בורא עולם להמליך את מלך המשיח בכל רגע!

משיח עובד בסתרי סתרים, מטפל במדינות ערב ובכל מי שמפריע למדינת ישראל, מבלי שיכירו אותו ובלי שידעו מי הוא. אחרי שימליך אותו בורא עולם, יהיו כאלה שיגידו 'ידענו' ויהיו כאלה שיגידו 'לא האמנו'. בורא עולם בוחר אנשים פשוטים, מלאי ענווה, יושר ואמת ובעלי מידות טובות. את דוד המלך בחר בורא עולם מן המדבר, את משה רבנו בחר בורא עולם מן המדבר ומתוך בית פרעה, את יוסף בחר למלך על מצרים אחרי 12 שנה בכלא, ואת אלישע משח אליהו הנביא על פי ציווי הקדוש-ברוך-הוא, כאשר הוא חרש בשדה, "וילך משם וימצא את אלישע בן-שפט והוא חורש שנים-עשר צְמָדִים לפניו..." (מלכים א יט, יט).

בורא עולם לא בוחר באדם מודרני המלא בתעודות. בשמיים אין תעודות. בורא עולם מסתיר את המשיח, מאז זמן לוט ואברהם אבינו, דרך תמר כלתו של יהודה, בדרך מסתורית של סתרי סתרים, עד שימליך אותו בזמן הקרוב בדור הזה. זכו בני ישראל!

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
עבור לתוכן העמוד