דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א לפרשת "וארא" תשע"ו

6/01/2016

בס"ד

 מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א

לפרשת וארא תשע"ו

נמסר ביום ראשון, כ"ב טבת תשע"ו 3.1.16

 

שלח נא ביד תשלח

בסוף פרשת שמות, אומר משה רבינו לקדוש-ברוך-הוא, כאילו טוען כנגדו: "למה הרעֹתה לעם הזה למה זה שְלחתני" (שמות ה, כב). בתשובה, פותחת פרשת וארא "וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני ה' " (שם ו, ב). פותחת בלשון דין – "אלוקים", וממשיכה "אני ה' ", 'אני הרחמים בעולם הזה ואני יודע מה אני עושה'.

שליחיו של בורא עולם נבחרים בניגוד לרצונם, הם לא מעוניינים לקבל על עצמם את התפקיד. כדוגמת יונה הנביא שהתנגד לנבואה בנינווה ובסופו נמצא עושה רצון ה', כך משה רבינו. בורא עולם בוחר את שליחיו עקשנים. שבעה ימים ניהל משה 'משא ומתן' עם הקדוש-ברוך-הוא, "מי אנכי כי אלך", "והן לא יאמינו לי", "לא איש דברים אנכי... כבד פה וכבד לשון... שלח נא ביד תשלח". אמר לו בורא עולם "וארא אל אברהם אל יצחק ואל יעקב בא-ל שדי ושמי ה' לא נודעתי להם" (שם ו, ג), 'האבות הקדושים, עם כל הייסורים שעברו בחייהם, לא דיברתי איתם כמו שאני מדבר אתך פה אל פה. הם לא התלוננו ואתה מתלונן?' משה רבינו לא הרגיש ראוי למלא את השליחות שהטיל עליו בורא עולם, בענוותנותו הרגיש לא ראוי לדבר עם מלך מצרים שהיה בזמנו מלך העולם, וזו בדיוק הסיבה שבחר בורא עולם דווקא בו לתפקיד.

המתלהב מהשליחות המוטלת עליו, נוטל את ההנהגה לידיו, לא ממתין להנחיותיו של בורא עולם, יוזם ופועל מדעתו, מייחס את העשייה לעצמו, אומר 'כוחי ועוצם ידי עשה לי את החַיִל הזה' ונמצא שנכשל בשליחותו. כי מי שמקבל על עצמו תפקיד בקלות דעת, גם יבצע אותו בקלות דעת ולא מתוך כובד ראש. אבל המקבל על עצמו את השליחות בעל כורחו, יחכה לדבר ה' והנחיותיו ויפעל על-פי מחשבה אלוקית.

מתוך תמימותו הגדולה של משה רבינו, אמר לקדוש-ברוך-הוא "למה הרעֹתה", קודם בני ישראל קיבלו את התבן ועכשיו היו צריכים גם לקושש תבן וגם לעמוד באותה מכסת לבנים. משה לא הבין מספיק מי זה ריבונו של עולם, לא הבין שזו עבודת הפרך שגרמה לבני ישראל לזעוק ומתוכה שמע ה' את נאקתם, את הכאב הפנימי של קירות הלב. "אני ה' ", אני הרחמים המוחלטים! פתח בדין וסיים ברחמים.

בורא עולם בחר במשה רבינו וברא אותו מיוחד עוד ברחם אימו, הצמיח, גידל והכין את אופיו המוסתר שישמש אותו בשליחותו.

 

איזהוּ גיבור? – הכובש את יצרו

תיקון המידות הוא קיום עשרת הדיברות, לא לגנוב, לא לשקר, לא לחמוד, לא לנאוף, לשמור שבת ולכבד הורים, דברים לא קלים. קשה מאוד לאדם להפוך את אופיו כי הֶרגל הופך לטבע. אדם שיכול להפוך את אופיו צריך להיות בעל עוצמה אלוקית והוא נקרא 'גיבור הכובש את יצרו'. לכל אדם בעולם יש תיקון שעליו לתקן, המקום בו הוא חלש - שם נמצא תיקונו.

כדי לתקן את אופיו צריך אדם להיות באמונה גדולה, כוחות נפש גדולים ורצון חזק, כי אדם מטבעו אוהב חופש ומתנגד למסגרות כובלות. בעולם המעשה, קל יותר להתמודד עם החיים ללא חוקים ומשפטים – איש הישר בעיניו יעשה. קל לקלקל, בקלקול ובחטא אין מאמץ. אבל כדי לתקן, צריך אדם לגייס את כל כוחות הנפש במאמץ מרבי.

כשמשה אמר "ואני ערל שפתיים" ענה לו בורא עולם: "... ואהרון אחיך יהיה נביאך, אתה תדבר את כל אשר אצווך ואהרון אחיך ידבר אל פרעה..." (שם ז, א-ב). הקדוש-ברוך-הוא בוחר איש אלוקים כבד פה וכבד לשון, ערל שפתיים, תמים ומופנם, שנראה שהמנהיגות ממנו והלאה. ואכן, למנהיגות חומרית אינו מתאים, אבל למנהיגות רוחנית – מתאים גם מתאים, כי בורא עולם רוצה לדבר מגרונו. טבע העולם, שאנשים לועגים למגמגמים, במיוחד בדור שלנו שרוצה מס שפתיים ודיבור שוטף, גם אם הוא לא אמיתי. רצונו של בורא עולם היה שמשה שליחו יהיה ערל שפתיים, שהדיבור קשה עליו מאוד, ושכינה תדבר מגרונו.

 

וגאלתי אתכם

בעקבות הויכוח שניהל משה רבנו עם בורא עולם, נתן לו הקדוש-ברוך-הוא את אהרון שילווה אותו ויפרש את דבריו לפרעה. אהרון היה תלמיד חכם וגדול בתורה, בעוד שמשה רבנו גדל בארמון פרעה בין גויים, אחר כך במדבר, ורק בגיל 77 פגש את הקדוש-ברוך-הוא בסנה והתחיל להבין מהו העולם הזה. אם משה רבנו לא היה מתלונן, והיה מאמין בריבונו של עולם באמונה שלמה בלי ספקות, ומקבל את שליחותו באהבה - באותו רגע היה נחתם בשמיים והיה נמשח למשיח. משה היה מקבל מהקדוש-ברוך-הוא את הדיבור, כמו השמש הנותנת אור ללבנה, היו אהרון והזקנים מלווים אותו לפרעה והיה בורא עולם מדבר ישירות מגרונו דיבור שוטף. כל תהליך גאולת מצרים היה הופך לפשוט וקצר יותר ובלי הרבה מכות, היו יוצאים ממצרים ללא הערב-רב, מקבלים את התורה ומגיעים ישירות לארץ הקודש בלי הסתבכויות במדבר. משה רבנו היה משיח, היה מסלק את כל העמים מארץ ישראל, בונה מיד את בית המקדש והיה עושה תיקון גדול לעולם הזה, כמו העולם שהיה לפני חטא אדם הראשון. בגלל הויכוח, נכשל משה רבנו, לא היה למשיח ונשאר במדבר יחד עם כל הדור הישן.

משה רבנו היה גואל ראשון שגאל את עם ישראל ממצרים, והדור הזה זכה לגואל אחרון! משיח בן דוד, בעל אותו אופי ואותן מידות כמו גואל ראשון, אותם הדברים שעבר משה רבנו במדבר, עובר גם משיח אחרון בהבדל אחד: משיח אחרון מוכן מא' עד ת', אין לו ויכוחים והכל מובן לו. הוא מאמין ב-100% בבורא עולם! עושה ב-100% את רצון ה' - עבד ה' ב-100%! הדור הזה זכה לאורו של משיח! בקרוב ימליך אותו בורא עולם בפרהסיה!

 

  מאמר הרב שליט"א לפרשת "וארא" תשע"ו
הדפסשלח לחברהוסף תגובה
עבור לתוכן העמוד