דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א לפרשת "בהעלותך" תשע"ז

7/06/2017

בס"ד

 

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א

לפרשת בהעלותך תשע''ז

 

שלם שלֵמות = שלום

"וידבר ה' אל משה לאמור דבר אל אהרן ואמרת אליו בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שִבְעַת הנרות" (במדבר ח, א-ב).

בחנוכת המזבח, כל נשיאי השבטים הקריבו קורבנות, מלבד שבט לוי ואהרון הכהן. אומר רש"י "למה נסמכה פרשת המנורה לפרשת הנשיאים? לפי שכשראה אהרון חנוכת הנשיאים חלשה אז דעתו, שלא היה עמהם בחנוכה לא הוא ולא שבטו, אמר לו הקדוש-ברוך-הוא 'חייך, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות' ".

למרות שמשה רבינו התפלל על אהרון וכיפר לו, ונדב ואביהוא מתו בקרבם אל הקודש, כשראה אהרון שלא הוא ולא שבטו הקריבו ביחד עם הנשיאים, חשב שטרם נמחל לו עוון העגל וחלשה דעתו. אמר לו ריבונו של עולם 'חייך, שלך גדולה משלהם' כי אין עבודת המשכן שלֵמה עם עבודת הקורבנות בלבד, כדי להגיע לשלמות צריך גם את עבודת פיטום הקטורת והדלקת המנורה. הקורבנות מכפרים על האדם, הקטורת ממיתה את הסטרא אחרא, והמנורה מחברת את נשמות ישראל לאביהם שבשמיים – זו שלמות ורק אהרון הכהן מתאים להביא לשלמות זאת.

הקדוש-ברוך-הוא מנהל ומנהיג את העולם, מטפל ומטפח את כדור הארץ על כל ברואיו. ריבונו של עולם רוצה להפוך את העולם הזה לעולם של חזרה בתשובה שלֵמה, עולם טוב של אדמה טובה יותר, עצים, פירות וירקות טובים יותר, בני אדם טובים יותר המקיימים את עשרת הדיברות בשלמות, עולם של אהבת חינם ושלום. אבא שבשמיים בוחר תמיד בטוב והולך להפוך את העולם הזה לעולם שכולו טוב, מוציא משיח בפרהסיה - פתאום יבוא היום והאדמה תתוקן ויתוקנו גם בני האדם, החי והצומח.

גם האדם הוא טוב במהותו, יש בו ניצוץ אלוקי והוא רוצה תמיד לבחור בטוב, אף פעם לא ברע. האדם רוצה לבחור את האשה הטובה ביותר, לבנות את המשפחה הטובה ביותר והבית הטוב ביותר. אומנם מעשים רעים הוא עושה, אבל זה רק מפני שהיצר הרע מסית ומדיח אותו על ידי שמביא אותו למתחים ולחצים.

 

כל עכבה לטובה

כל עכבה שהיא לא מדעתך – לטובה היא, אין עכבה שבאה לרעה. עכבה שהיא מדעתך - זו בחירה שלך הנובעת משאננות ועצלנות, ולא בטוח שהיא לטובתך, להיפך, בטוח שהיא לרעתך. ואם רצונך להגיע למצב שהקדוש-ברוך-הוא ישמע ויעזור לך, כלל ראשון והכרחי – תפסיק להתבכיין, להתמרמר ולהתלונן. כשתקבל את כל הייסורים והעכבות לטובה ובשמחה (תטפל בבעיות, אל תזניח), ישמע אותך הקדוש-ברוך-הוא מכל מקום בו תהיה, בבית או בבית הכנסת, בעבודה או ברכב, אין צורך בהכנות מיוחדות או בנסיעות לחו"ל. ההתמרמרות סותמת את לב האדם ובונה קירות בינו לבין בוראו. בזמן שאדם מקבל את כל מה שקורה לו, טוב או פחות טוב, באותה מידה של אהבה ושמחה - הוא נקרא מאמין בהשגחת הבורא. הוא מכיר בטוב שעושה לו ריבונו של עולם, מתחרט בליבו ומקבל את כל העכבות והייסורים לטובה. לא להתייאש, להמשיך קדימה בשמחה, בביטחון ואמונה בקדוש-ברוך-הוא שיפתח לך את כל הדרכים.

אמונה אינה נראית, זה משהו רוחני בין האדם לבוראו. אנשים לא מאמינים איש לרעהו, כי היצר הרע יכול להפוך את מצב רוחו של אדם מרגע לרגע. אבל אמונה בקדוש-ברוך-הוא היא תמיד שלֵמות, שהוא נאמן באמת ויושר, הוא אבא שלנו רחמן וטוב והוא ייתן לנו תמיד רק טוב. נאמין בו בעיניים עצומות והוא ישפיע לנו טוב עד בלי די. רק לא להתייאש.

 

מים גנובים יִמְתָקו

אדם חושב שהדשא של השכן ירוק יותר, שהבית של השכן גדול יותר וכל מה שיש לו יפה יותר והוא מתוך קנאה חומד לגנוב ממנו, אבל כשמגיעים לידיו 'המים המתוקים', הם הופכים להיות מרים כלענה וכל חייו יסבול מ'המים הגנובים' האלה. כל אדם בא לעולם הזה במטרה לתקן גלגולים קודמים ואף אחד לא יכול לקחת את מה ששייך לרעהו, לא את התיקון שלו ולא את רכושו, כי לכל אחד יש את האשה המתאימה רק לו, הילדים המתאימים, הבית והרכוש שמתאימים רק לו, כל משפחה היא עולם בפני עצמו.

לכן הוא סובל במקום עבודתו, ומרגיש שמקצועו לא מתאים לו ש'זה לא הוא'. אבל אם יקבל את תיקונו באהבה ויתקן - הוא יקבל את ייעודו האמיתי, היעוד שבשבילו בא לעולם. אדם השמח בחלקו, תמיד יהיו לו חלקים עד בלי די לשמוח בהם, אבל אם הוא לא שמח - לעולם לא יהנה מהעולם הזה, לא ביום ולא בלילה.

הברכה מתקיימת רק על דבר שלם, כשיש יושר ואמת ואין מריבות ומחלוקות - יש ברכה. לעולם לא תשרה הברכה על כלי שבור או פגום. הדבר נכון בעסקים, בשותפויות או בין בני זוג. אם יש שלום-בית והבית בשלום ושלמות - מגיעה אליו הברכה וזו הדרך להיות בריא, שלם ועשיר בגוף וברוח.

 

הכרת הטוב מתחילה בך

כשאדם יודע להכיר בטוב שעושה איתו אישתו או חברו, כשהוא יודע להעריך ולא שוכח לעולם, יהיה לו קל יותר להכיר בטוב של הקדוש-ברוך-הוא, וכל הטוב שהוא עושה יחזור אליו. אדם לא יכול להאמין בטוב של הקדוש-ברוך-הוא עד שיְתַרְגֵל להאמין בטוב שעושה לו חברו. רק כשיכיר בטובת חברו, יהיה לו חיבור מלא להכרת הטוב שעושה הקדוש-ברוך-הוא בעולמו. אם לא תכיר בטוב חברך, בורא עולם לא יכיר בך גם אם תרצה להכיר בו. אבל אם תכיר בטוב רעך ותעריך אותו - בורא עולם יפתח לך פתח שתוכל להכיר בטובו הגדול ויחזיר לך כפל כפליים על הכרת הטוב שלך.

בכל יהודי יש טוב וסוד המיוחדים רק לו שאין באף יהודי אחר. כל אחד הוא עולם בפני עצמו והמיוחדות שלו היא הטובה ביותר מכל אדם. כשבני אדם יכירו בטוב שלהם וישתמשו בו, הם יגיעו לשלֵמות, אהבה ושלום. כשאדם יידע שיש בו טוב וסוד מיוחדים שאין באף אחד אחר, וישתמש בהם - תהיה לו ברכה והצלחה.

להפוך מר למתוק, רע לטוב, שנאה לאהבת חינם, לפעול ללא אינטרס וללא התמרמרות. כל שנאמר כאן, זו ההכנה לקבלת פני משיח ולזכות להיות במעגל הראשון.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
עבור לתוכן העמוד