דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א לחג סוכות תשע"ח

2/10/2017

בס"ד

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א - סוכות תשע"ח

כי בנו בחרת

מכל העולם ומכל האומות, בחר אבא שבשמיים את היהודים בני ישראל, שאמרו במעמד הר סיני 'נעשה ונשמע'. זה תהליך שהחל אברהם אבינו, אחריו יצחק אבינו, יעקב אבינו ושנים-עשר השבטים. כשאמרו בני ישראל במעמד הר סיני 'נעשה ונשמע', הפגינו כוח אמונה חזק ביותר, כי את כל מה שיגיד הקדוש-ברוך-הוא אחרי הצהרה זאת - הם צריכים לעשות.

התנגדו עַמֵי העולם, עשיו, מואב ואדום, לקבל את התורה, כי לא רצו לחזור בהם מדרכיהם הרעות ולחזור בתשובה, עזב אותם הקדוש-ברוך-הוא ונתן את המתנה לבני ישראל שאמרו 'נעשה ונשמע'. אדם המקבל מתנה שמח בה. מתנה לא מחזירים ויש שלא שוכחים לעולם את המתנה ואת נותנהּ.

צירוף המילים 'נעשה' ורק אחר כך 'נשמע' מעיד על עוצמה אדירה של אמונה, התחייבות שכל מה שיבקש בורא עולם מבני ישראל, הם מחוייבים לעשות. לכן, כשמתפללים – לא שואלים 'למה', כשלומדים תורה – לא שואלים 'למה', כשטוב - שמחים בו, כשרע - מקבלים אותו באהבה ושמחה – זה פרושו של 'נעשה ונשמע'!

אדם שמבקש לשמוע טרם העשייה, הוא אדם לא מאמין. דבר טבעי הוא שבני אדם מבקשים לשמוע פרטים על עסקה, נסיעה או קנייה, בטרם יחליטו אם לבצע אותה. אבל אבא שבשמיים הוא כולו אמת ויושר, הוא דיין אמת, הכל שקול ומדוד וכל אחד ואחד מקבל את מה שמגיע לו על-פי המידה המדוייקת. מה שמגיע לו – מקבל, ומה שלא מגיע לו - לא מקבל, אין אפליות, אין העדפות ולא עדיפויות. אבא שבשמיים, אב הרחמים, אוהב אותנו מאוד ואף פעם לא יפגע באדם, לכן אין חשש לבני ישראל לומר לו 'נעשה ונשמע'.

 

הימים הנוראים

שנים-עשר חודשים זהו זמן גבולי לאדם. לכן נותן אבא שבשמיים את יום הכיפורים, כדי שאדם לא יצא מכליו ולא יירד מהמסילה הנכונה. נתן לנו בורא עולם את הסליחות בחודש אלול, כדי שיסלח ויכפר לנו ונגיע נקִיים יותר לתפילות ראש השנה ותקיעות השופר. אבא שבשמיים שומע את התפילות וקולות השופר בראש השנה – וממשיך לכפר לנו. כך אנו מתנקים ומזדככים ונעשים ראויים להגיע ליום הכיפורים.

התפילות והתשובה שעושים בחודש אלול, שני ימי ראש השנה, שבת שובה ועשרת ימי תשובה, מזככים את הקליפה הקשה ואנחנו נכנסים לבית הכנסת לתפילת 'כל נדרי' של יום הכיפורים בהחלטה עוצמתית שעשינו תשובה מלאה, עומדים בצום ובתפילה, לאחר שהשלנו את כל הקליפות, ללא ההפרעות, ללא המחשבות הרעות, ללא רגשי נקימה ונטירה, ללא יצר הרע – נקיים וזכים. הסרנו את כל הקליפות והתחייבנו לדרך חדשה של תיקון המידות ותשובה שלמה.

יום הכיפורים מקבל אותנו אחרי תשובה שלמה! ביום הכיפורים לא עושים תשובה, ליום הכיפורים מגיעים נקיים, זכים וטהורים וראויים להתפלל ולצום לקדוש-ברוך-הוא.

מי שלא שומר תורה ומצוות, ולא רוצה לתקן את מידותיו ולעשות תשובה – לא יכול להחליט פתאום לצום ולהתפלל ביום הכיפורים, כי כדי שהקדוש-ברוך-הוא ישמע – צריך היהודי להכין את עצמו, לעשות הכנות מראש. אבל אם בכל זאת ירצה מעומק הלב לעשות תשובה ביום הכיפורים – יקבל אותו הקדוש-ברוך-הוא.

במוצאי יום הכיפורים, כשבניו נקיים וממורקים, מחבק בורא עולם ומנשק כל יהודי על המצח שלו ואומר: 'בניי, אתם ראויים להיות בניי' - ומברך אותם לשנה החדשה.

 

הרחמן הוא יקים לנו את סוכת דוד הנופלת

אחרי הזיכוך של הימים הנוראים – מגיעים לחג הסוכות שהוא כמו גן עדן. צריכים בחג הזה לשמוח, להתפלל וללמוד תורה עם הקדוש-ברוך-הוא בסוכה. בסוכות עם ישראל שמח ומאושר, מחובר לקדוש-ברוך-הוא ובאמונה בקדוש-ברוך-הוא. כל עם ישראל יוצאים מבתיהם ומקימים סוכה בשמחה ובמרץ ובכל סוכה כשרה כהלכתה – יש שמחה!

שלוש מתנות עליונות הזדמנו לישראל על ידי שלושה אחים – משה, אהרון ומרים. בזכות משה קיבלו את המן. בזכות אהרון את ענני הכבוד ובזכות מרים את באר מרים, וכולם אחוזים למעלה. כל השנים שהיה אהרון – היו ישראל בצֵל האמונה תחת שבעת עננים, בזכותו של אהרון.

אברהם, חמישה צדיקים ודוד המלך, עושים משכנם עימו כמו שכתוב "בסוכות תשבו שבעת ימים". (אברהם יצחק יעקב, יוסף, משה ואהרון, דוד המלך). 'שבעת ימים' כתוב ולא בשבעת ימים. וכן כתוב "כי ששת ימים עשה ה' את השמיים ואת הארץ וביום השביעי שבת וינפש". וצריך אדם לשמוח בכל יום ויום מבפנים, באלו האורחים השורים עימו - האושפיזין. בעל הבית אומר "בסוכות תשבו שבעת ימים", שיישבו אורחים עליונים - אורחי אמונה. כל מי שיש לו חלק בארץ הקדושה – יישב בצֵל האמונה לקבל אורחים, לשמוח בעולם הזה ובעולם הבא ולשמח את העניים. מה הטעם? משום שחלקם של אלו האורחים שהזמין (אושפיזין), שייך לעניים. אברהם אבינו, כל ימיו היה עומד בפרשת דרכים להזמין אורחים ולערוך להם שולחן. עתה בחג הסוכות – אם מזמינים אותו עם האושפיזין, נותנים להם חלקם בזכות האורחים והעניים שבסוכה. האושפיזין הבאים לסוכה - בזכות האורחים והעניים. אל יאמר אדם – אוכל ואשבע וארווה ומהנותר אתן לאורחים - קודם ייתן לאורחים וה' ישמח בו.

אחרי הימים הנוראים, בהם הזדככנו מהחטאים והמידות הרעות שעזבנו, וחזרנו בתשובה שלמה, מעלה אותנו חג הסוכות בדרגה רוחנית ומוציא אותנו לחופש. זוהי התרוממות רוח לכל העם היהודי, כי ירדו המשקולות של החטאים והעוונות וכשאין ליהודים קליפות, הם יוצאים מהכלא של היצר הרע, לחירות וחופש, יושבים שמחים בסוכה, לומדים תורה, מזמינים אורחים ועניים. בדיוק כמו שבפסח יוצאים לחירות מהחמץ.

שתהיה שנה טובה ומבורכת לכל עם ישראל וחתימה טובה. יש משיח פועל ועובד, עוד מעט ייצא בפרהסיה ותהיה שמחה גדולה לכל היהודים!

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
עבור לתוכן העמוד