דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א לפרשת "חי שרה" תשע"ח

8/11/2017

בס"ד

 

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א

פר' חיי-שרה תשע"ח

 

שני חיי-שרה

אברהם אבינו ענק שבענקים היה. לא קם בן אנוש, לא לפניו ולא אחריו, שהיה מסוגל לעבור ניסיונות מרובים וקשים כניסיונות שעבר ועמד בהם. מטרתו היחידה של אברהם אבינו הייתה לפרסם את שמו של הקדוש-ברוך-הוא בעולם וכל מעשיו ופעולותיו בעולם, מיום לידתו, היו להשגת מטרה זו. ניסיון קשה מאוד עבר באור-כשדים כשביקש נמרוד להשליכו לכבשן האש. בדרכים שונות ניסו להשליכו לכבשן, ניסו לדחוף, ניסו להעיף באמצעות רוגטקה, ולא הצליחו. אמר להם אברהם 'לבדי אכנס' ונכנס בכוחות עצמו לתוך האש, בביטחון מלא. אין אדם בעולם שהיה מוכן לעשות דבר כזה לעצמו. אין אדם בעולם שהיה מוכן להקריב את בנו יחידו לבקשתו של בורא עולם, ובנו שהיה גם הוא מוכן להישחט לכבודו של בורא עולם.

לא קל היה לחיות לצידו של אברהם אבינו, ללוות אותו, לתמוך בו ולעבור איתו ניסיונות. חייה של שרה אמנו, קשים היו מאוד ומלאי תלאות. שנים של נדודים: אור-כשדים, חרן, כנען, מצרים. שנים של ניסיונות: עם פרעה, עם אבימלך, שנים ארוכות של עקרות וניסיון קשה עם הגר וישמעאל. אברהם שאהב אורחים, חיפש אותם והכניסם לביתו למען פרסומו של הבורא יתברך בעולם, ושרה באוהל, ביחד עם הנשים שעזרו לה, הייתה מכינה, מבשלת ואופה לכבוד האורחים שהיו נכנסים לביתם כל היום, מדי יום.

לפני תקופת נֹחַ והמבול וגם לאחריה, היה העולם, עולם של פסלים ועבודה זרה. בני האדם שכחו את הקדוש-ברוך-הוא ועבדו לאלילים. אברהם אבינו, עד יומו האחרון, נלחם יום-יום, שעה-שעה ודקה-דקה, לסלק מהעולם הזה את הפסלים ואת עבודת האלילים, לזכות את הרבים להכיר את בורא העולם, לגייר אותם ולהחזיר אותם בתשובה לקדוש-ברוך-הוא.

אדם אחד ויחיד בעולם, מפתה ומשכנע את כל באֵי-עולם שיש בורא לעולם, שהוא לבדו ברא את העולם ורק אותו צריך לעבוד. לסלק מבני האדם את העבודה זרה, הסטרא אחרא ועבודת האלילים ולאחר מכן לטהר אותם, לגייר ולחבר אותם לבורא עולם - הייתה משימה לא פשוטה כלל, קשה ביותר. אף אדם לא יכול להילחם נגד אנשים המכורים לעבודת אלילים ופסלים. להילחם מלחמה שמטרתה לא רק להפסיק את העבודה הזו אלא גם להתגייר ולשוב לבורא עולם.

שרה אמנו מסורה הייתה כל כולה לקדוש-ברוך-הוא, ומסורה כל כולה לאברהם אבינו. בכל יום ובכל דקה מהיום, הייתה שרה ניצבת מוכנה לצד אברהם לעבודת הבורא, להציל את העולם ולקרב את בני האדם לקדוש-ברוך-הוא. הכל לכבודו של בורא עולם.

בחייה הראשונים עברה שרה סבל וייסורים, מסורה הייתה במאה אחוז לשליחות בעלה, ולעמידה בניסיונות הקשים. חווה לא עמדה בניסיון. שרה, כמו אברהם בעלה - ניצחה בכולם.

אדם שאין לו ילדים, חייו אינם חיים, הוא חי חיים חסרים. כשנולד יצחק, קיבלה שרה במתנה מבורא עולם חיים אחרים, חיים חדשים וטובים. כאילו נולדה עכשיו מחדש, בגוף חדש, עם רחם חדש - הכל חדש. לכן כתוב "חיי שרה" – שני חיים. וכששמעה שרה על דבר העקידה, שאברהם מקריב את יצחק בנה – פרחה נשמתה ונפטרה מן העולם.

 

הוי מתלמידיו של אברהם אבינו

מצוות הכנסת אורחים וזיכוי הרבים כאברהם אבינו, מצווה גדולה ביותר היא ועלינו להדבק במידותיו. בימינו צריך לנקוט מִשְנֶה זהירות במצוות הכנסת אורחים ולבדוק היטב מי הם הנכנסים. ההורים היהודים, מצווים וחייבים לחנך את ילדיהם לאורו של אברהם אבינו, ללכת בדרכיו, לקיים את עשרת הדיברות ולהקפיד על התפילות והמצוות.

שרה, היא שהתחילה בהדלקת הנרות ובהפרשת חלה, לתקן את חווה אמנו ולזכך את העולם. כדי לעזור לבעלה לגייר ולהחזיר את באי העולם בתשובה, הייתה שרה לשה באוהל, מדי יום, כמויות גדולות של בצק להכנת לחם ועוגות לאורחים הרבים, ומפרישה מן הבצק חלה תרומה.

את מצוות הפרשת חלה עושים אך ורק בבית. אם אין כמות מספקת, אפשר להתאסף מספר נשים ולהפריש חלה ביחד, פעם בבית זה ופעם בבית אחר. אין צורך במניין, לא בתופים ומחולות ואסור באיסור מוחלט לעשות זאת תמורת תשלום. יש מי ששָמות קופות צדקה לתרומות לישיבה זו או לכולל אחר, הן מרמות את הציבור, משקרות ואומרות שהתרומות נועדו לישיבות ומכניסות את הכסף לכיסן. לכן, רק אשת הרב של אותה עיר או קהילה יכולה ללמד את בנות ישראל להפריש חלה ללא תשלום, כי אסור לעשות עסקים ורווחים בדברים של קדושה וטהרה.

הוא הדבר גם לגבי אדם הכותב ספר תורה לעילוי נשמה. אם אסף תרומות מהציבור לקניית הספר או 'מכר' אותיות כשרות בספר התורה – הספר אינו שלו! ספר התורה שייך לכלל ישראל ואסור לו לרשום את ספר התורה על שמו. רק אם ספר התורה נקנה מכספו, בזיעת אפיו, ללא תרומות, רק אז הוא שייך לו ויכול לרשום אותו על שמו. ספר תורה הוא שמותיו של בורא עולם, הוא יושר ואמת, קדושה וטהרה, רק כשהוא בלי תחבולות.

כמו שאת נרות השבת מדליקים לכבוד השבת, בערב שבת קודש ולא ביום אחר, כך גם את הפרשת החלה עושים לכבוד השבת בערב שבת קודש. אסור בהחלט לקיים הפרשות חלה באמצע השבוע, בריקודים ובמחולות עבור בצע כסף, זה חילול ה' גדול.

עם ישראל זכה! בזמן הקרוב ימליך בורא עולם את מלך המשיח בפרהסיה, בדור הזה ויהיה הכל טוב לעם ישראל!

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
עבור לתוכן העמוד