דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א לפרשת "וישב" תשע"ח

6/12/2017

בס"ד

 

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א

לפרשת וישב תשע"ח

 

"וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען" (בראשית לז, א)

יעקב אבינו לא קיבל דבר בקלות, כל חייו היו רצופים במאבקים ומלחמות - טהרה נלחמת בטומאה. החל מהמאבק הראשון, לצאת ראשון מרחם אמו. שבזכות שעיכב את יציאת עשיו על ידי שאחז בעקבו, יצאו ביחד והתחלקה הבכורה לשניים, והמשך המאבק על ידי נזיד העדשים. המאבק על הברכה העיקרית מיצחק אביו. המאבק בבֵית לבן בעבור רחל, שבע שנים שבסופן קיבל את לאה במִרמה. רחל נתנה ללאה את הסימנים ולאה, וכך מנעה את לאה אחותה מבושה. "ויהי בבוקר והנה היא לאה". כבר בתחילת הדרך איבד יעקב אמון בשתי נשותיו, והמאבק להביא את שניים-עשר השבטים היה רב וקשה. המאבק עם עשיו בדרך בצאתו מבית לבן אחרי עשרים שנה. וכשכבר הגיע יעקב לישב בארץ מגורי אביו בשלווה, קפץ עליו רוגזו של יוסף, כמו שכתוב: "לא שָלַוְתי ולא שקטתי ולא נחתי ויבוא רוגז" - תהליך הוצאת הטוב מתוך הרע מלווה בהפרעות קשות.

על ייסוריהם של צדיקים מתקיים העולם הזה, כי צדיקים סובלים ואינם מתלוננים. כל יהודי שמתייסר, מתלונן, אבל הצדיקים מקבלים את כל הייסורים באהבה ועל ידי כך הם עוזרים כביכול, לקדוש-ברוך-הוא, שבזכות ייסוריהם מרחם על כלל ישראל. כוחותיו הרוחניים והקדושים של צדיק, הם כוח אינסופי להגן על עם ישראל.

ישב יעקב בארץ מגורי אביו והתחילו הבעיות עם הילדים, המקרה עם דינה ושכם בן חמור, אהבתו של יעקב ליוסף הצדיק שיצרה קנאה שמובילה לשנאה והחלומות שסיפר יוסף שמביאים את אֶחָיו לרוגז גדול מאוד. בני לאה, בלהה וזלפה קִנאו באהבתו של יעקב לרחל ומתוך כך אהבתו לבניה שנותרו ללא אמם.

כל התהליך הזה הוא מהלך של הקדוש-ברוך-הוא, שפתח דרך להביא את יוסף למצרים, לעשותו שם למלך ולהביא על ידי כך את כל משפחתו לשִעבוד, ניקיון וזיכוך הנשמות.

מהלכיו של הקדוש-ברוך-הוא מביאים את האדם לבחור בדרך הנכונה, ובאים על ידי ייסורים, כי כדי לקבל טוב צריך להתאמץ, להשתדל ולעבוד קשה.

כדי שייצאו מיעקב שניים-עשר השבטים, מההתחלה היו הפרעות רבות וקשות עם נשותיו.

כדי להביא את יעקב לרדת למצרים, היה צריך יעקב לשלוח את יוסף לראות את שְלום אֶחָיו וכך התגלגל שהם מכרו אותו לישמעאלים, והישמעאלים למדיינים עד שהגיע לפוטיפר, וליעקב אביהם אמרו "חיה רעה אכלתהו". יעקב שלח את יוסף יושב האוהלים, לבדוק את שְלום אֶחָיו גיבורי החיִל ובעצמו לא ידע את הסיבה - מהלך אלוקי.

כדי להמליך את יוסף על מצרים, היה צריך לעבור את הניסיון עם אשת פוטיפר, שתיים-עשרה שנה בבור וחלומות שר האופים ושר המשקים, כדי להביא את האחים לשבור אוכל, ולגלות שהמלך הוא יוסף אחיהם ויביאו את אביהם למצרים – מהלך אלוקי.

רואים שכל מהלכיו של הקדוש-ברוך-הוא הם בדרך הייסורים, אבל בסופו של מהלך - הכל לטובה. אם הקדוש-ברוך-הוא היה אומר ליעקב לרדת למצרים בדרך הנעימה, כשהילדים כבר גדלו ובגרו, יעקב לא היה יורד. בגלל הבחירה החופשית שנתן בורא עולם לאדם, הוא לא מצווה אותו ישירות, אלא עושה דברים שונים ומשונים כדי שהאדם, מבחירתו החופשית, יגיע להחלטה הנכונה, מעצמו. בחר הקדוש-ברוך-הוא בדרך כל כך מסובכת רק כדי להוריד את יעקב למצרים מרצונו הטוב, שהבחירה תהיה שלו.

 

לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה

ריבונו של עולם מתנהל איתנו כאילו בדרך השלילית, כי יצר הרע מפריע בעולם, אבל בסופה של הדרך מגלים שהתוצאה הסופית טובה. כדי לקבל טוב - צריך יהודי להשקיע מאמץ גדול. לא לחינם נכתב שצריך אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה, גם הרעה באה לטובתו. אין רעה שבאה לרעתו של אדם, רק שהאדם בעצמו מפרש זאת כחוסר מזל או עונש על מעשים שליליים. יכול להיות שהאדם באמת לא נהג נכון, אבל ה'רע' בא כדי לשפר אותו, לזכך, להגן ולשמור עליו ועל משפחתו, בהווה ולעתיד.

כל העכבות – אך ורק לטובה הן, בתנאי שלא האדם עצמו גרם להן. פנצ'ר בנסיעה, שוטר או פקק תנועה, פגישה שמתבטלת, תור לרופא שנדחה, עכבות שאינן בשליטתנו – מהשמיים הן. כל מה שקורה ליהודים, ללא ידיעתם - מהשמיים הוא ולטובתם. זו דרכו של בורא עולם לעזור לנו. בגלל הבחירה החופשית עוזר לנו ריבונו של עולם דרך הלא טוב, כביכול בדרך הרוע. אם יהודי יקבל את הכל באהבה ושלום – יהיו התוצאות טובות בעתיד, לכן יש לברך הרעה כשם שמברכים על הטובה.

 

תפילה על קברי צדיקים

אבותינו, אברהם יצחק ויעקב, ואימותינו שרה רבקה ולאה, קבורים במערת המכפלה שבחברון ורחל בדרך בית לחם. מדי יום ביומו, שלוש פעמים ביום - בוקר צהריים וערב, אנחנו מזכירים אותם בתפילת העמידה ובברכת המזון. אז למה יהודים לנסוע לחו"ל לקברי צדיקים שלא נמצאים שם?! כתוב בזוהר הקודש ובספרי הקבלה, שעצם הלוז של הצדיקים, (נסכוי, הנמצאת בעורף ואינה מתפרקת לעולם) מגיעה דרך מחילות אחרי שניים-עשר חודש, למערת המכפלה שבארץ ישראל הקדושה. בארץ ישראל הקדושה, האדמה קדושה וטהורה ומלאה בצדיקים קבורים וצדיקים חיים. אם שלוש פעמים ביום מתפללים לאבות בתפילת הלחש, לגדולי העולם שנמצאים פה, שהם אבותינו, הם כוחותינו, הם גבורתנו, הם הכוח של עם ישראל ואליהם אפשר לנסוע אפילו מדי יום, אין זו חומרנות, זו רוחניות. אז למה לנסוע לחפש בחו"ל? חבל על הכסף והסיכסוכים המשפחתיים, אין כלום בחו"ל. הכסף הזה יועיל פי-שבעים ושבעה אם תתרמו אותו לנזקקים ואברכים שלומדים תורה בארץ ישראל.

לא רק שלא לנסוע לחו"ל, אלא גם היהודים שגרים בחו"ל צריכים לבוא בדחיפות ליישב את ארץ הקודש שאותה אוהב הקדוש-ברוך-הוא ורוצה ליישב בה את בניו היהודים האמתיים! נגמרה הגולה ונגמרו ייסורי המגורים בין הגויים! תבואו לגור בארץ ישראל הקדושה, בה הכלכלה הכי טובה בעולם, האוכל הכי טעים בעולם, הגשם הכי טהור בעולם, המקום הכי קדוש בעולם ומלך מלכי המלכים הקדוש-ברוך-הוא נמצא פה איתנו בארץ הקודש!

יש משיח בארץ ישראל שפועל ועובד. יבוא חיזיון לרבנים, חלקם כבר קיבלו ועדיין מעכלים ופוחדים, וחלקם יקבלו ולאט לאט תיפתח הדרך לעם ישראל. עוד מעט הרבנים יצביעו על מי שבחר בו הקדוש-ברוך-הוא, איש האלוקים משיח ישראל, ומשיח צדקנו ייצא בפרהסיה!

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
עבור לתוכן העמוד