דלג על חיפוש
חיפוש
דלג על ניווט מהיר
ניווט מהיר
דלג על Banners
Banners

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א לפרשת "ויגש" תשע"ח

20/12/2017

בס"ד

 

מאמר מפי הרב ניר בן ארצי שליט"א, לפרשת ויגש תשע"ח

 

אני יוסף העוד אבי חי

"ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדנִי ידבר נא עבדך דבר באזנֵי אדנִי ואל יִחַר אפך בעבדך כי כמוך כפרעה" (בראשית מד, יח).

מטרתו של יוסף הצדיק בתעתועים שתעתע באחיו הייתה, להביא אותם לידי תיקון וביחד עם זאת, לאט לאט, שלב אחרי שלב, לחבר אותם אליו.

יוסף היה מלך במצרים, הוא לא טיפל בעצמו בסוחרים שהגיעו לשבור בר, אבל כשנודע לו מאת ה' שאֶחָיו ירדו למצרים בעקבות הרעב בארץ, התפנה לטפל בהם באופן אישי, כי ידע מאת ה' שתפקידו להביא את אביו ומשפחתו למצרים. יוסף הכיר את אֶחָיו מיד ולפני שהזדהה בפניהם היה חייב לעשות להם הכנה, כדי למנוע בהלה היכולה להביא לידי תרעומת והתגוששות ביניהם.

יוסף לא היה יכול להתגבר על אחיו אם היו נלחמים בו, הרי שמעון ולוי לבדם הרסו את שכם, ולכן ההתוודעות הייתה צריכה להיעשות בשלבים.

בתחילה, התנכר אליהם יוסף, האשים וחקר אותם למטרת הגעתם, על מנת לקבל מידע על אביו ואחיו בנימין. הם סיפרו ליוסף הכל ולא הסתירו דבר, מלבד סיבת 'מיתתו' של יוסף אחיהם "יֶש לָנו אָב זָקֵן וְיֶלֶד זְקֻנִים קָטָן וְאָחִיו מֵת" (שם מד, כ). יוסף נמנע מלהיכנס לעומק העניין ולחקור אותם לנסיבות מיתת אחיהם כי לַחַץ בעניין הזה, יכול היה להביא למלחמה ביניהם, או להבנה טרם זמנה שהמלך העומד בפניהם הוא - יוסף.

יוסף תעתע באחיו והפריע להם בכל מיני תחבולות, במטרה לשבור את ליבם ולבחון האם עשו תשובה, האם הם דואגים ומרחמים על אביהם ועל אחיו הקטן בנימין. ההתעללות שעברו האחים בבית פרעה, הביאה אותם לידי חשבון נפש "ויאמרו איש אל אחיו אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהִתחננו אלינו ולא שמענו, על כן באה אלינו הצרה הזאת. וַיַעַן ראובן אותם לאמור הלוא אמרתי אליכם לאמור אל תחטאו בילד ולא שמעתם וגם דמו הִנֵה נדרָש" (שם מב, כא-כב) - חרטה וידוי ותשובה. הם דיברו ביניהם בלשון הקודש בחושבם שיוסף אינו מבין את שפתם.

מתוך שנלחמו על בנימין והיו מוכנים להגן עליו בגופם ולהחריב את כל מצרים אם יהיה צורך, הבין יוסף שהם נכנעו והתחרטו חרטה גמורה על מעשיהם ומוכנים לעשות את התיקון, העיקר שלא לגרום שוב צער לאביהם הזקן.

"ולא יכול יוסף להתאפק לכל הניצבים עליו" למול האהבה ואחדות בין האחים "ויקרא הוציאו כל איש מֵעָלָי ולא עמד איש איתו בהִיתְוַדַע יוסף אל אֶחָיו. ויתן את קולו בבְכִי ויִשמעו מצרים וישמע בית פרעה ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף העוד אבי חי ולא יכלו אחיו לענות אותו כי נבהלו מפניו" (שם מה, א-ב).

בכיו של יוסף זעזע את כל מצרים ואת כל בית פרעה. אדמת מצרים וכל הבניינים רעדו, למטה ולמעלה, העולם הזדעזע. זה היה אותו בכי מטלטל שנשמע כשזרקו אותו לבור, בכי של כאב גדול שנשמע בכל ארץ מצרים. מהבכי הבינו אחיו שלא אדם זר עומד לפניהם, זה הזכיר להם את הבכי של בית יעקב והבינו שזהו יוסף אחיהם. אחזה בהם בהלה גדולה מאוד, נזכרו בחלומותיו של יוסף וכל מה שעבר עליהם, הכל צף ועלה, כל החלומות התקיימו. ראו האחים את העוצמה הרוחנית שהייתה ביוסף, בשילוב עוצמת המלכות ונבהלו מפניו, נרתעו מפני נקמתו. "ויאמר יוסף אל אֶחָיו גְשו נא אֵלַי וַיִגָשו" (שם מה, ד).

זו דרכו של הקדוש-ברוך-הוא, כך הוא פועל, בהסתר. המלכתו של דוד המלך הייתה כולה בהסתר, צמיחתו של משה רבנו - בהסתר, אלישע הנביא "והוא חרש, שנים-עשר צְמָדִים לפניו" - הסתר, שמשון הגיבור והוריו, יוסף הצדיק והגעתו למלכות, שתים-עשרה שנים בבור ואחריהן עליה לגְדֻלָה במצרים. הכל בהסתר, הכל בחישובים מדויקים ומדוקדקים ביותר של בורא עולם, והכל לטובה.

 

מעשי אבות סימן לבנים

כשעם ישראל באחדות ובאהבת-חינם, אין אומה בעולם שיכולה להם. כשבעל ואשה חיים בשלום-בית - כל הילדים חיים בשלום-בית, ואם הם במחלוקת – הבית מתפרק. אחדות בבתי ישראל היא שלֵמות, שלמות המחזיקה ברכה, כשיש שלמות - הברכה שורה במקום.

 

אם יהודים רוצים להשתטח על קברי צדיקים – רק בארץ הקודש. אם יש להם ספק למי ללכת – ללכת לאבות והאימהות במערת המכפלה וקבר רחל. אין כוח בעולם שמשתווה להם, מה שתבקשו אצלם – תקבלו, בתנאי שתעשו תשובה. הבטיח בורא עולם לצדיקים שנפטרו מחוץ לארץ ישראל, שלא יישארו שם יותר משניים-עשר חודש. לכן, החוליה מהעורף - עצם הלוז, עוברת אחרי שנה ומגיעה דרך מחילות, למערת המכפלה.

 

החרטומים ועובדי הכוכבים במצרים היו כולם מכוח הטומאה ולא יכולים היו לפתור חלומות. יוסף הצדיק, שהיה מכוח הקדושה והטהרה, רק הוא הצליח לפתור את חלומות פרעה. כל מגלי העתידות, המְתַקשרים והמְתַקשרות למיניהם, העוסקים בקלפים, קפה ועשן – כולם מהסטרא אחרא, כולם מכוח הטומאה של בלעם ועובדי כוכבים, אסור ליהודים לפנות אליהם!

היהודים הם עם נבחר, עַם עִם נשמה שהיא חלק אלוקה ממעל וכשיהודי נקלע לבעיה של חולי, חס ושלום, או קשיי פרנסה, לא יחפש את עתידו אצל הסטרא אחרא ולא יאשים אף אחד - יאשים את עצמו בלבד ובמקום לחפש עתידות אצל עובדי כוכבים למיניהם, יחפש את הקדוש-ברוך-הוא ויתקרב אליו. יתפלל שלוש תפילות ביום, יקבע עיתים לתורה, ישמור שבת כהלכתה, ישתדל לקיים את עשרת הדיברות כהלכתם ויתנהל ביושר ואמת. כך יקְבע את עתידו לטוב, כל בקשותיו יתמלאו ולא יזדקק למתנת בשר ודם, רק לידו המלאה והפתוחה הקדושה והרחבה של הקדוש-ברוך-הוא. כי ליהודי אין עתיד כתוב מראש - העתיד תלוי בו ובמעשיו.

בדרך זו יהיה ליהודי עתיד מבורך בכל, פרנסה טובה, בריאות ואריכות ימים, שלום-בית, זיווגים, הריונות וזרע בר קיימא – רק זו הדרך! כשפונים לקדוש-ברוך-הוא ישירות ולא לאף אחד אחר, זוכים גם לשמח אותו. אפשר גם לבקש ברכה מרב הקהילה, או רב בית הכנסת בשבתות כשההיכל פתוח.

 

ההפגנות בישראל - מיותר. כל המתחפשים למיניהם שמטרתם להפיל את הימין, ה'גוג ומגוג' וה'תוהו ובוהו' שמתפשטים מחוץ לארץ ישראל – כל זה שווה: גילוי משיח בפרהסיה! התוצאה של כל ההתרחשויות האלה, היא גילוי מלך המשיח בפרהסיה. כל העולם כולו תוהו ובוהו וגוג ומגוג ומחכים בכל רגע שמשיח ייצא בפרהסיה לעשות סדר בעולם. זה הזמן! הדור הזה זכה!

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
עבור לתוכן העמוד